על שנה חדשה, בהירה

תחזית / משה קורן

האביב עוד לא בפתח
אמר החזאי
זו רק אשליה
ואולם לדידי
הפך האור בהיר יותר
ותנועה מפותלת
חדרה אל עצמותי
הקיצותי אל הבוקר הבודד
והיה לי ברור
היום כולם חברים
כך פעם הכח בתוכי
והנשימה הפכה לי תענוג
לא קטן
מריח ההדרים שעדין
לא נישא באויר
שאבתי
תקוה גדולה

[מובא בתוך: אהוד בנאי, זה המקום, ירושלים: כתר (2012), עמ' 186].
*************************
איך אפשר להגדיר ראש של שנה? והאם לכולם אותו ראש? ולכולם אותה שנה? אולי אין זאת יותר מאשליה כפי שהציע החזאי? אולי אין זו אלא קנוניה קפיטליסטית בין מוכרי הדבש למגדלי הרימונים? איזה שינוי קוסמולוגי בדיוק מתרחש בין כ"ט באלול ל-א' בתשרי? מה יוותר מהמעבר החד הזה אם נדלג על החג הזה, נוותר על המוסכמה החברתית?
ראש השנה הגיע אלי השנה כמעט בהפתעה, נדמה שככה זה כאשר נקודת ההתייחסות, ראשית ההתחלות, השינוי הכי גדול שעשיתי מזה שנים, אינה ביום ראש השנה עצמו, אלא מעט אחרי. אבל משהו היום בבוקר לא הותיר מקום לספק. אם זו לא קוסמולוגיה, זו סוציולוגיה; ואם זו לא סוציולוגיה זו פסיכולוגיה.
טעמו של הקפה היה עמוק יותר, שירת הציפורים מודגשת יותר ומגעה של הרוח הקלה מלטף יותר. לעתים, כך מסתבר, אנחנו לא צריכים יותר מדמיון מודרך, מוסכמה חברתית שעוגת דבש בצדה. התקווה העזה ביותר נשאבת מריח הדרים שאינו נישא באוויר.
הליטורגיה היהודית מקדשת את הנוסחה של "מיום כיפורים שעבר ליום כיפורים זה"; אבל בתנועה אטית אני לומד את הצורך להעביר את מרכז הכובד עשרה ימים לאחור, כך שהנוסחה תתעוות לצרכי, גם במחיר סלילתה של דרך אחרת, בארץ לא זרועה. הסימונים נופלים לאט אבל בעקביות, אני מגיע אל ראש השנה הזה אחר, אפילו יותר אחר מאשר הגעתי אל ראש השנה הקודם (ורק זו משימה לא פשוטה). בראש השנה הקודם לא חשבתי שכך אגיע אל ראש השנה הזה והאמת הקשה הזו, היא שהופכת כעת את הנשימה לתענוג לא קטן.
בעבר הלא-רחוק היה לי קשה עם הימים האלו שהצטברה אליהם מועקת דורות שרב בה האבק על המהות. היום קשה לי להבין איך (ולמה) אפשר לשאוב מתוך הימים האלה את ההתחושה הטבעית שלהם, את אוויר סוף הקיץ, את ההתחדשות הטבעית של העולם. מדהים בכמה גישות שונות ניתן לגשת אל התקופה הזו בשנה ואיזה תהום פעורה ביניהן. אינני יודע מה הגישה שלי ואינני יודע לאן תוביל אותי השנה הקרובה, אני רק יודע שלראשונה הפך האור מעט בהיר יותר; וכל שאבקש לשנה החדשה הוא שהאור יוסיף ויתבהר.
שנה טובה!
להשאיר תגובה

