על אורתודוקסיה ומלחמות מיותרות; או: הרפורמים באים! הרפורמים באים!

באחד משיעורי הספרות הראשונים שלי באוניברסיטה, אליו הגעתי כמעט בטעות, ביצעה המרצה סטייה מכוונת היטב מדמויות הגיבור והאנטי-גיבור ברומן המודרני, לדמויות המוכרות קצת יותר של גיבורי-העל. באחת התעוררה הכיתה מתרדמת "לב המאפליה" ו-"התפסן בשדה השיפון" (המעניינים כשלעצמם, כן?) והחלה לדון במשמעותם של באטמן וסופרמן (שהחלו באחרונה להילחם אחד בשני משום מה, אך אז איש עוד לא שיער שכך יהיה…).

"ברור למה גיבורי-העל הם גדולים מהחיים", היא טענה, "אין אדם שלא חולם על מעין גיבור-על שיפטור אותנו מכל תחלואי העולם; אבל דווקא לאור הפנטזיה הזו", היא הקשתה, "לא לגמרי ברור למה גם הרשעים בעולם גיבורי-העל הם רשעים כל-כך". אחרי התלבטות ראשונית בשאלה, לשלושים הסטודנטים המנומנמים היה ברור מה שוודאי גם לכם ברור – המנגנון עובד גם כאן בצורה זהה; נבלים בקנה-מידה על-אנושי מגמדים את הבעיות וקשיי היום-יום, בדיוק כפי שגיבורים בקנה מידה על-אנושי יוצרים אשליה של פתרון קסם לאותן בעיות.

*****

נזכרתי בדוגמה החביבה הזו, שהתרחשה לפני עשור כמעט, כשקראתי בזעזוע את הפרסום לקראת הכנס "הבעיה הרפורמית" שעתיד להתרחש בישיבת "עטרת ירושלים" במהלך חול המועד. קשה לפספס בחודשים האחרונים את הרפורמים, מאר ואין לנו צרות אחרות… הם הורסים כל חלקה טובה, נמצאים בכל מקום, הם שואפים לשטוף את ישראל בכסף יהודי-אמריקני ולהמיר אותנו על דתנו! הרפורמים האלה הם… נו הם… אתם יודעים בדיוק מה הם! השרשרת היא הרי ברורה, קודם פרעה, אז המן והיום אלו הרפורמים!

אלא שהרפורמים האמורים, המתוארים שוב ושוב בשילוב של זעזוע וזעם, לא היו ולא נבראו. אם יש חוט מקשר בין ההתנגדויות השונות לרפורמים שאנחנו שומעים בשבועות האחרונים, החל מה-"מועצת" ועד החוגים החרדים-הלאומיים, הוא חוסר ההיכרות הבסיסית עם התנועה הרפורמית. הרפורמים הם אנטי-ציונים? לא נכון; הם לא מזכירים את ישראל בתפילתם? לא נכון; הם דוגלים בהתבוללות? לא נכון; הם לא מעורבים בקהילה היהודית? לא נכון; הם פועלים בשיטות מיסיונריות כדי להביא יהודים אורתודוקסים בצל קורתם? לא נכון.

מחלוקת ראוי שתהיה, אבל אנא, בשם האמת, בשם ההוגנות ובשם האינטליגנציה, הבה נבסס אותן על עובדות; כאורתודוקסים מגיע לנו יותר מזה. העובדה הראשונה היא שהתנועה הרפורמית השתנתה לא מעט מאז נוסדה באמצע המאה התשע-עשרה בגרמניה. למעשה מרבית הביקורת המוטחת היום ברפורמים (הם בגדו במסורת, התפילה אינה מתנהלת בעברית, ארץ-ישראל נמחקה מתורתם) מתייחסת למצע פיטסבורג, הצהרת עקרונות מ-1885 שמלכתחילה הייתה שנויה במחלוקת קשה בתוך התנועה הרפורמית. אלא מאי? מצע פיטסבורג, שאמנם ייצג מגמה קיצונית בין הוגי התנועה, בוטל ב-1937 והוחלף במצע קולומבוס, הדובק אמנם בעקרון ההתאמה של הדת לזמנים המשתנים, אך הוא מתייחס למסורת היהודית כחובה ורואה בבניין הארץ חובה דתית ממש. לאור זאת לא מפתיע כי הרב הרפורמי אבא הלל סילבר, היה נציג העם היהודי למוסדות האו"ם ערב ההצבעה הגורלית ב-כ"ט בנובמבר 1947; היהודי הרפורמי לואי ליפסקי היה בין מייסדי הקונגרס היהודי העולמי וקרן היסוד; היהודי הרפורמי ג'ורג' ס' וייז יסד את אוניברסיטת תל-אביב; והרשימה היא כמובן עוד ארוכה למדי.

העובדה השנייה היא שהוצאת הזרמים הלא אורתודוקסים אל מחוץ ליהדות משמעה מתן גט-כריתות לרוב העם היהודי. מכון המחקר PEW שפרסם ב-2013 מחקר הבוחן לעומק את הקהילה היהודית-אמריקנית מצא כי הרפורמים הם הקבוצה הגדולה ביותר בקרב יהודי ארצות-הברית (35%); יהודים ללא הגדרה זרמית, שרובם משתייכים בכלל לקבוצת ה-"יהודים ללא דת", מהווים את הקבוצה השנייה בגודלה (30%); והקונסרבטיבים, ביניהם אגב גם כאלו האדוקים בדתם יותר מחלק מהאורתודוקסים, הם הקבוצה השלישית בגודלה (18%). היכן האורתודוקסים אתם שואלים? הם הקבוצה הרביעית בגודלה המונה 10% בלבד; אה ולא רק זה, 4% מהם בכלל אורתודוקסים מודרניים (יתכן ויש אף שיגדירו אותם נאו-רפורמים); כך שבכל האמור ליהודים אורתודוקסים כשרים, מניינם עומד על 6% בלבד. אם תרצו לדקדק הרי שלמעשה האחוז הוא אף קטן יותר שכן קבוצה זו מונה בתוכה גם את חסידי סאטמר וזרמים אנטי-ציוניים אחרים שספק אם מארגני הכנס בחול המועד מלאי-נחת מהשקפותיהם. האם ויתור על רובו של העם היהודי (במקרה של יהדות ארצות-הברית ויתור על לא פחות מ-94% מהקהילה) הוא מעשה נבון? מסופקני.

*****

אבל לא זו הנקודה, העניין הוא שכפי שחשף אותו סקר ממש, כמו גם סקרי המשך שנערכו לו ברחבי העולם היהודי ובישראל, ליהדות העולם יש מספיק אתגרים ולא לגמרי בטוח שמלחמת אחים ושנאת חינם זה מה שחסר ליהדות העולם כרגע. כפי שמבינים כל העוסקים בחינוך יהודי בשנים האחרונות ומרבית מנהיגי הקהילה היהודית בארצות-הברית (אורתודוקסים ושאינם אורתודוקסים) המאבק אינו בין בית-הכנסת האורתודוקסי לבית-הכנסת הרפורמי או הקונסרבטיבי, המאבק הוא בין בית-הכנסת ומוסדות הקהילה האחרים לבין העולם הגלובלי, המסיר לכאורה מגבלות של דת ומוצא ומעורר מעצם טבעו אדישות זהותית. אדישות המהווה אתגר בישראל, לא פחות מאשר בתפוצות. תהיה המחלוקת עם הרפורמים או הקונסרבטיבים חריפה ככל שתהיה, יהודי שמגיע לבית-כנסת מכל זרם שהוא, שעוסק בהגות יהודית מכל סוג שהוא או שמשלב את היהדות בטקסי החיים שלו (חתונה, ברית מילה, בר מצווה ולמצער גם קבורה) בכל תצורה שהיא, שומר עדין על קשר עם יהדותו, בעידן הנוכחי זה אתגר.

כנראה שזו הסיבה שרובה של ההנהגה האורתודוקסית בארצות-הברית, המתחככת בזרמים האחרים מדי יום ביומו, נמנעת מלהיכנס עמם בקרבות מיותרים או לתארם כגלגול מודרני של פרעה. ביולי 1965, כאשר מבחינות רבות היה האיום על העולם האורתודוקסי כבד בהרבה, התפרסם בעיתונות הישראלית ראיון עם הרב סולובייצ'יק, בו בין היתר התבקש לחוות את דעתו על הרפורמים הקונסרבטיבים; תשובתו היא לא פחות ממופתית ואולי היא עדין רלוונטית: "שיטתי היא לא לדבר בגנותה של איזו תנועה ורק לשבח את הפרקמטיה [=הסחורה] שלי. מעולם לא נלחמתי עם כתה ביהדות… אני חושב שאין משיגים שום דבר על-ידי הפגנות נגד הרפורמה. יש כלל בידי: דבר שאין בו תועלת – הוא מיותר… זה משקף חוסר ביטחון בצד הדתי. אם אני משוכנע שאני מייצג אמת ויכול להתמודד ולהתחרות, לא אפחד לפגוש את הצד השני ולא אכפת לי אם גר בשכנותי".

המשמעות היא פשוטה, יש ויכוח של ממש בין האורתודוקסיה לבין הזרמים האחרים, נכון לנהלו ולעתים אף לנהלו בתוקף, אבל על דרך הדגשת החיוב ודרכה של האורתודוקסיה אל מול אתגרי הזמן ולא פחות חשוב תוך שיתוף פעולה כנגד האתגרים הניצבים בפני העם היהודי כולו. למה אם כן ערב חג הפסח, הפכנו בישראל את הרפורמים למעין פרעה שקם עלינו לכלותינו? למעין נבל מושלם בסרט גיבורי-על? האם יתכן שבאופן הזה אנחנו מתחמקים מהאתגרים האמתיים הניצבים בפנינו ומדיון של אמת? אשאיר את השאלה פתוחה.

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s