מי שלא היה בתקופת האבן
לא יודע דבר על תקופת האבן
הוא יכול לשמוע מיליון סיפורים על אבנים
הוא יכול ללמוד שבע שנים את מדעי האבן
הוא יכול לאכול אבן
אבל הוא לא יכול להרגיש.
מי שלא אוהב מנגו בתקופת המנגו
אוכל מקופסאות בתקופת הקופסאות
מי שלא נודד בחולות בתקופת הים
שרוי תמיד בעיצומו של חורף חם
אולי נרדם
אולי כותב שירים.
מי שלא כותב שירים בתקופת השירים
אין לו מה לחפש בשיר הזה בתקופת החיפושים
הוא יכול לדקלם מיליון שירים
הוא יכול ללמוד שבע שנים את מדעי השיר
הוא יכול לאכול שיר
אבל הוא לא יכול להרגיש.
אני יושב על המרפסת של קן ושותה קפה בטעם דלעת, ככה זה בימים האלה שלני האלווין הכל בטעם או בצורת דלעת, וגם מכונת השיווק של סטארבקס נרתמה למשימה. קן שמארח אותי באדיבות הוא מימוש מעניין של החלום הניו-אינגלנדי. בית עץ ישן, עצים זקנים שמאדימים עם הסתיו וחיים פשוטים ובסיסיים מאוד. על כורסא במרפסת, כשרוחות הסתיו הקרירות מלוות את היום אל קצו קשה למצוא סיבה לדאגה בעולם.
קן, כנראה כמו רוב הניו-אינגלנדים לא באמת מכיר (או מעוניין להכיר) את המזרח התיכון על בעיותיו השונות (קישור). בחיוך הוא מצביע על הירוק-האדום הבלתי-נגמר הזה ושואל בחצי חיוך, "למה לריב כשזו האופציה החלופית?"; ובעוד הוא מדבר וריח מתוק עולה מהמקטרת שלו, מגיע עוד "דיווח ראשוני", מ-ynet, עוד אירוע. "אני מבין ממך שלא שקט אצלכם", הוא מעיר, "כאן תמיד שקט".
אתמול, כשהלכתי במרכז ה-"עיר" (למעשה צבר אוניברסיטאות וקולג'ים שהתחבר איכשהו לרצף עירוני), חשבתי שהנה אני מצליח סוף-סוף לראות סדק בשלווה המקומית – מכוניות משטרה חסמו גשרים ורחובות בסביבת הנהר, ארבע כבאיות עצרו מסביב וזרנוקי המים הופעלו במלוא העצמה. הנה, אמרתי לעצמי, גם להם יש צרות משלהם, והתקרבתי לאזור. לקח לי כמה דקות לגלות שמדובר במיצב ניסיוני של סטודנט ב-RISD המפונפן (קישור) ושכל המטרה היא לתפוס בעדשת המצלמה את נקודת המפגש בין ארבעת זרמי המים החזקים. לא משעמם כאן, תיאטרון מצוין, אמנות ניסיונית ומסעדות פיוז'ן. אבל שקט. ממש ממש שקט.
השיחה עם קן ממשיכה, מסלול חיים מעניין קריירה רוגעת, ואני בתוך החשיבה בין הפה לשם, בין האופציה הממומשת בישראל, לאלטרנטיבה אותה חיים כאן, באותו חלק של העולם בו מרדכי עמנואל נח הציע להקים גרסה רוגעת של מדינת ישראל לפני משהו כמו מאתים שנים (קישור).
והזניחה הזו של החזון, הבריחה משאלות היסוד, הקידוש של מה שהיה הוא שיהיה, יוצר מעגל סגור ומייאש. כי בלי חזון אי אפשר לענות על הלמה ואי-אפשר להנמיך סוף-סוף את גובה הלהבות; וכאשר התותחים רועמים והלהבות עולות לגבהים עצומים התשובה על הלמה הזה נדרשת במיוחד.
וזה פתאום בולט לי במיוחד כי הגעתי לכאן כאורח של ועידה לא ממש-אופטימית שעוסקת בג'נוסייד ומיקדתי בהרצאה אופטימית (אני מקווה) את הזרקור על החזון הציוני שמצליח אחרי השואה לרתום באופן פרודוקטיבי את הנראטיב לכיוונים של בנייה.
פעם אחרי פעם אני חוזר בכתיבה ובמחקר שלי לאותה נקודה, לחזון שמגנט אליו את ההמונים, שהצליח לבנות אומה ולכונן אותה על ערכים יהודיים-הומאניים. חזון שנתן פעם טעם לחיים בישראל ונראה כאילו המציאות הביטחונית (והפוליטית?) של השנים האחרונות שחקה אותו עד דק, למרות שבעבר מציאויות ביטחוניות קשות בהרבה חישלו אותו.
אבל בלי החזון הזה, שמושתק ונשחק ומוחלש ומוקטן ונצחק ונדרס ונדקר ונרצח ונרצח ונרצח ונרצח, אין להכל טעם. בלי החזון הזה, אם מה שחשוב הוא רק "החיים עצמם", אז החיים כאן נוחים יותר.
זה פוסט מאוד אמיתי, השיר מוסיף לו המון עצמה ועם השורה האחרונה קשה להתווכח. אני רוצה בכל זאת לאתגר קצת את הקריאה לחזון גורף.
בעיני זנחנו גם מימין וגם משמאל משהו שדומה לחזון, לא נשאר הרבה מז'בוטינסקי ולא מהחלקים הטובים של בן גוריון. לרעיונות יותר מרחיקי לכת ומקדימי זמן שחיו בתוך התנועה הציונית לא הקשבנו באמת והנה נשחקנו עד לחיים עצמם. עד כאן נראה לי שאנחנו די מסכימים לגבי ההנחות.
לגבי המסקנות, אני לא בטוחה שאפשר וצריך לחפש היום חזון גדול וגורף כזה. מסכימה עם הצורך ביצירת מנוע חדש לחברה, וגם דבק חדש (ושלא ירצחו פה אחד את השני "בטעות" או בכוונה על רקע של הבדלי זהות).
בעיני מנוע כזה יצמח מהמיקרו, מהיכולת לראות את הבדלי הזהות ולהכיל אותם במרקם החברתי ומהיכולת לתחום את המרקם.
עברו מעל מאה שנה מאז שטף ההגות הציונית על זרמיה, אולי הגיע הזמן לקחת ממנה כמה זרעים של אמת שזנחנו לשווא. אבל גם לזכור שאנחנו בעולם שונה שנשבר על ידי חזונות גורפים ובו כל רעיון מנוסר לחתיכות קטנות. החשיבה הפוליטית שלנו עדיין עובדת בפתרונות קסם, באמיתות כוללות, במעין רציונליות חסרת רגישות לניואנסים. אבל קח את הדברים המציאות הירושלמית שאתה ואני מכירים – זאת שלא כותבים עליה בטמקא (כי החשיבה הפוליטית שלנו עדיין וגו') – החא מפרקת הכל ומחברת לפי החיים עצמם. עם היכולת הזו יבנה המנוע שבעזרתו יוכלו אנשים חדורי מוטיבציה לייצר כאן מציאות מרשימה יותר משקט (אני מקווה).
שבת שלום 🙂
אהבתיאהבתי
היי עדי,
זה פוסט מאוד אמיתי, השיר מוסיף לו המון עצמה ועם השורה האחרונה קשה להתווכח. אני רוצה בכל זאת לאתגר קצת את הקריאה לחזון גורף.
בעיני זנחנו גם מימין וגם משמאל משהו שדומה לחזון, לא נשאר הרבה מז'בוטינסקי ולא מהחלקים הטובים של בן גוריון. לרעיונות יותר מרחיקי לכת ומקדימי זמן שחיו בתוך התנועה הציונית לא הקשבנו באמת והנה נשחקנו עד לחיים עצמם. עד כאן נראה לי שאנחנו די מסכימים לגבי ההנחות.
לגבי המסקנות, אני לא בטוחה שאפשר וצריך לחפש היום חזון גדול וגורף כזה. מסכימה עם הצורך ביצירת מנוע חדש לחברה, וגם דבק חדש (ושלא ירצחו פה אחד את השני "בטעות" או בכוונה על רקע של הבדלי זהות).
בעיני מנוע כזה יצמח מהמיקרו, מהיכולת לראות את הבדלי הזהות ולהכיל אותם במרקם החברתי ומהיכולת לתחום את המרקם.
עברו מעל מאה שנה מאז שטף ההגות הציונית על זרמיה, אולי הגיע הזמן לקחת ממנה כמה זרעים של אמת שזנחנו לשווא. אבל גם לזכור שאנחנו בעולם שונה שנשבר על ידי חזונות גורפים ובו כל רעיון מנוסר לחתיכות קטנות. החשיבה הפוליטית שלנו עדיין עובדת בפתרונות קסם, באמיתות כוללות, במעין רציונליות חסרת רגישות לניואנסים. אבל קח את הדברים המציאות הירושלמית שאתה ואני מכירים – זאת שלא כותבים עליה בטמקא (כי החשיבה הפוליטית שלנו עדיין וגו') – החא מפרקת הכל ומחברת לפי החיים עצמם. עם היכולת הזו יבנה המנוע שבעזרתו יוכלו אנשים חדורי מוטיבציה לייצר כאן מציאות מרשימה יותר משקט (אני מקווה).
שבת שלום 🙂
אהבתיאהבתי